Skip to main content

Mengejar Awan yang Berlalu

Semalam bila diri ini memandang ke langit biru, terpandang kepada sekumpulan awan yang berlalu. Lantas diri ini teringat bagaimana awan-awan ini pernah melintas di hati ini suatu masa dahulu.

Dahulu diri ini hanyalah sebagai insan yang biasa. Pernah terpesona dengan awan-awan ini yang berarak berkumpulan bagaikan memberikan perlindungan kepada insan-insan yang bergerak di bawahnya. Entah macam mana diri ini terasa seperti ada awan yang sentiasa memerhatikan dengan rasa kasih sayang. Entah macam mana terasa awan ini memanggil awan-awan yang lain supaya melindungi diri ini daripada kepanasan panahan cahaya matahari. Terasa dingin , nyaman dan rasa dilindungi.

Hari ini , diri ini masih melihat awan yang sama ... tetapi dari jauh. Jauh disudut hati ini. Memerhatikan awan ini berarak ... entah esok diri ini masih dapat melihat kelibat awan ini atau tidak. Bagaimana kalau si awan ini dapat merasakan dirinya diperhatikan ? Mungkin ia akan hilang lagi... sepertimana ia hilang dimasa yang lalu. Perlukah diri ini ... mengejar kelibat awan ini lagi? Hmm adakah diri ini seperti burung pungguk yang merindukan bulan... ...ataupun mengharapkan bulan jatuh ke riba. Lambat laun ia akan perasan juga dengan kehadiran diri ini. Biarkanlah ..... ataupun awan ini akan menjadi marah lalu mencurahkan segala apa yang terkandung di dalamnya ke muka bumi.

Biarlah ia marah, diri ini yang selalu melupakannya. Entah berapa kali awan ini telah mencurahkan air mata. Hai awan diri ini minta jutaan kemaafan. Sememangya tiada jodoh di antara kita. Si Awan berada di atas tapi diri ini masih lagi di bawah.
Tadi, diri ini menerima berita dari kawan si awan, awan berada dalam keadaan baik, sihat-sihat belaka. Sekarang, dia telah mempunyai dua orang cahaya mata bersama suami tercinta. Diri ini memang tidak boleh dimaafkan. Semoga perbuatan diri ini yang lalu dimaafkan.
Terima kasih awan........ (Sekarang berada di salah satu sekolah di Gelang Patah)

Comments

  1. salam syawal armada,

    wah, macam seorang yang mengkaji alam. Cuba pandang pada rembulan pula. Tahu kenapa kamar bulan itu kosong?
    Sebab ...perhatikan bulan itu.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tatkala Menjelang Hari Raya 2009

Esok diri ini bersama keluarga akan pulang ke kampung, hari ini diri ini telah menghubungi emak dikampung bertanyakan khabar. Alhamdulillah , semuanya sihat-sihat belaka. Ayah dah mula untuk menggoreng kacang bagi keperluan hari raya nanti. Tatkala diri ini masih masih di pejebat, tidak banyak benda yang perlu dibuat kerana semua orang dalam "mood" hari raya. Kalau tidak kerana anak-anak yang bersekolah sehingga hari Jumaat ini, sudah tentu awal-awal lagi diri ini dah angkat kaki balik kampung. Tiba-tiba diri ini teringatkan seorang yang insan yang dah lama diri ini tidak menjenguk, ada ramai sebenarnya tetapi diri ini akan mengingatkan insan ini bila tiba bulan Ramadhan dan Hari Raya. Tak tahu kenapa. Pantas jari-jari ini menaip diruangan google "melayu okinawa". Oh... rupanya masih seperti dulu... , anak-anaknya pun sudah besar-besar dan telah masuk ke alam pekerjaan. Entahlah , tak tahu dia masih ingat tak kat diri ini. Diri ini melihat lembaran demi lembaran di

Motivasi Pagi

Pagi-pagi lagi kaki ini melangkah laju menuju ke dewan makan. Pagi ni apalah agaknya juadah yang disediakan. Mungkin mee goreng atau nasi lemak. Apa-apa pun rezeki jangan ditolak. Maklumlah hidup sebagai penuntut kena berdikari.  Sambil aku berjalan sambil mengelamun. Apalah yang aku fikirkan. Tidak sedar gelagat ku diperhatikan oleh sepasang mata. Kakiku masih lagi melangkah laju.  Setibanya aku di kaki tangga ke dewan makan, mata ku meliar ke koperasi kolej. Belum buka lagi rupanya. Entah apa yang aku cari, tiba-tiba terhenti di situ. Mungkin aku mencari kelibat seseorang. Seseorang yang boleh memberikan aku motivasi dipagi hari.  Manalah si jantung hati. Saban pagi aku berharap berjumpa dengannya. Tiba-tiba hatiku berdetik, tahukah dia yang aku sedang memperhatikannya. Ataupun aku yang selalu mencarinya.. Semoga dia sentiasa berada disisi walau dimana jua. ..Aamiiiin.